|
||||||||||||||||||||||
Mimořádná událost | ||||||||||||||||||||||
Za mimořádnou událost se dle zákona o IZS považuje škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací. Ochrana života, zdraví, majetku a životního prostředí je jedním ze základních úkolů orgánů státní správy a samosprávy. Za tímto účelem vytváří stát integrovaný záchranný systém (IZS), jehož cílem je účinně působit v případě vzniku nenadálých živelních pohrom nebo průmyslových havárií apod. Základní složky IZS
* Plošné pokrytí kraje jednotkami požární ochrany |
||||||||||||||||||||||
Krizová situace | ||||||||||||||||||||||
Za krizovou situaci se dle zákona o krizovém řízení považuje mimořádná událost, při které je vyhlášen jeden ze 3 krizových stavů. Tyto krizové stavy reagují na charakter a rozsah krizové situace. Jejich cílem je nastolit takové právní prostředí, které umožní orgánům státní správy, územní samosprávy a zasahujícím složkám IZS odvrácení rizik a vyřešení krizové situace. Krizové stavy jsou vyhlašovány pouze s uvedením důvodů, na nezbytně nutnou dobu a pro určité území. Krizové stavy
|
||||||||||||||||||||||
Povodeň | ||||||||||||||||||||||
Problematiku povodní mj. řeší zákon o vodách, který říka, že povodněmi se rozumí přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody. Za povodeň se rovněž považuje stav, kdy voda může způsobit škody tím, že z určitého území nemůže dočasně přirozeným způsobem odtékat nebo její odtok je nedostatečný, případně dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod. Povodně můžeme rozdělit do dvou základních typů, a to na povodně: Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Toto řízení zahrnuje přípravu na povodňové situace, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně po povodni včetně řízení, organizace a kontroly činností ostatních účastníků ochrany před povodněmi. |
||||||||||||||||||||||
Povodňové orgány
|
||||||||||||||||||||||
Pokud již dojde k povodni, vyhlašují se adekvátní stupeň povodňové aktivity, který je odrazem míry povodňového nebezpečí. Jednotlivé stupně jsou vázány na směrodatné limity (zpravidla vodní stavy nebo průtoky v hlásných profilech na vodních tocích, popřípadě mezní nebo kritickou hodnotou jiného jevu uvedené v příslušném povodňovém plánu). Každý stupeň pak obsahuje určitý rozsah prováděných opatření. |
||||||||||||||||||||||
Stupně povodňové aktivity
| ||||||||||||||||||||||
Legislativa | ||||||||||||||||||||||
Zde si můžete stáhnout základní legislativu z oblasti požární ochrany, integrovaného záchranného systému a krizového řízení. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||