Sirény ztichnou, hasiči se budou svolávat jinak

Autor článku:   Lukáš Balarin
 

  Hasičský záchranný sbor ČR se snaží omezit houkání sirén na nejmenší možnou míru i tím, že organizuje změny ve svolávání jednotek požární ochrany. Hasičský záchranný sbor ČR v současné době spravuje 5121 sirén, které umožňují přenos varovných signálů na 90% území naší republiky. V působnosti obcí je správa dalších 1 146 sirén a 307 místních informačních systémů (obecních rozhlasů). Provázanost systému varování a vyrozumění s hromadnými informačními prostředky umožňuje včasné a plošné informování obyvatelstva o hrozícím nebo vzniklém nebezpečí (živelní pohroma, závažná havárie, teroristický útok apod.).

  V naší obci již několik let funguje svolávání členů výjezdové jednotky SDH pomocí textových zpráv - SMS, doručovaných na jejich mobilní telefony. Použití tohoto systému svolávání ovšem vykazuje určité známky nespolehlivosti, a proto je ve většině případů doplněn signálem Požární poplach, vyhlašovaným přes sirény v obci a místní rozhlas. Jako příklad nutnosti zdvojení systému vyhlašování poplachu nám může posloužit silvestrovská noc, kdy jsou sítě mobilních operátorů zahlceny miliony požadavků na odeslání SMS zpráv. V tuto inkriminovanou dobu se prodleva mezi odesláním a doručením SMS pohybuje i v řádech minut či hodin. Z důvodu maximální eliminace těchto nevýhod SMS a zároveň omezení vyhlašování pomocí sirén se v Moravskoslezském kraji zavádí systém AMDS (Automated Message Delivery Systém).

  Velitelé jednotek SDH a velitelé družstev kategorií JPO II a III okresu Opava se sešli v prostorách Ústřední hasičské školy v Jánských Koupelích k odborné přípravě, zaměřené mimo jiné i na seznámení s tímto nově zaváděným systémem svolávání jednotek.

  Jedná se o systém, kdy je každý člen jednotky vyrozuměn telefonním hovorem, ne přes SMS, jako tomu bylo doposud. Zavádění tohoto systému má dva důvody - prvním je ten, že se Hasičský záchranný sbor snaží co nejvíce omezit používání koncových prvků varování a vyrozumění (tedy sirén) ke svolávání hasičů a ponechat je pouze pro jejich primární účel, kterým je právě varování obyvatelstva před ohrožením. Druhým důvodem je to, že SMS je jakožto služba operátora negarantovaná, tzn. že mobilní operátoři nejsou zodpovědní za to, zda je, nebo není SMS doručena, popřípadě za to, že bude mít zpoždění (známe všichni např. z období Vánoc nebo Silvestra, kdy mívají SMS zpoždění v řádu hodin, což je pro výjezdy jednotek PO nepřijatelné). Velmi často se potom stávalo, že SMSky došly členům jednotky až ve chvíli, kdy již seděli připraveni na výjezd ve vozidle, nebo už dokonce zasahovali u události.

  Systém AMDS automaticky zabezpečí to, že každému členu jednotky počítač sám zavolá a po přijetí hovoru mu přečte systémovým hlasem zprávu. Ta bude mít stejný obsah jako nám doposud používané SMS. Bude tedy obsahovat typ události, podtyp události, techniku určenou k výjezdu a adresu události s případným upřesněním. Pokud tedy text SMS zprávy zněl takto:
Poplach-24.02. 09:30:25 DOPRAVNÍ NEHODA, VYPROŠTĚNÍ OSOB, I.st. OPAVA, BOLATICE směr KOBEŘICE, bude v podobném duchu i hlasová zpráva rozšířená o informaci, která technika má k události vyjet.

  Výhodou systému je jednoznačně to, že hovor je spojen téměř vždy a narozdíl od SMS nehrozí jeho výrazné zpoždění. Drobnou nevýhodou může být omezená kapacita adresátů volání, kdy je možné najednou svolat pouze 30 osob, čímž může docházet k mírnému zpoždění při předávání zprávy. V současné době bude systém AMDS spuštěn ve zkušebním provozu, při současném zachování dosavadních forem vyhlašování poplachu jednotkám PO. To znamená, že budou zasílány jak SMS zprávy, tak spouštěny sirény.